ဆောင်းပါး

UWSA က ခရစ်ယာန်တွေကို ဘာကြောင့်နှိပ်ကွပ်သလဲ

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

ဝေးလံသည့် အရှေ့မြောက်ပိုင်း တောင်ကုန်းများပေါ်တွင် တည်ရှိပြီး မြန်မာနိုင်ငံတွင် အကြီးဆုံးနှင့် လက်နက်အင်အား အတောင့်တင်းဆုံး တိုင်းရင်းသား လက်နက်ကိုင် အဖွဲ့တခု ဖြစ်သည့် ဝပြည် သွေးစည်း ညီညွတ်ရေးတပ်မတော်(UWSA) ထိန်းချုပ်သည့် ဧရိယာများတွင် အမိန့်အာဏာ တည်ထောင်ရာ၌ ခရစ်ယာန်ဘာသာက ခြိမ်းခြောက်မှုတခု ဖြစ်လာ ခဲ့ပါသလား။

သို့မဟုတ် တရုတ်နိုင်ငံက ပြိုင်ဘက် အနောက်တိုင်း အစိုးရမဟုတ်သည့် အဖွဲ့အစည်း(NGO) များကို ဖိအားပေး ဖယ်ရှားခြင်းနှင့် အနောက်တိုင်း အေးဂျင့်များက ခရစ်ယန် သာသနာပြုများ အယောင်ဆောင်၍ ဒေသတွင်းသို့ ဝင်ရောက်လာနိုင်သည့် အလားအလာကို ပိတ်ဆို့ခြင်းအားဖြင့် မြန်မာနိုင်ငံ၏ ငြိမ်းချမ်းရေး လုပ်ငန်းစဉ်အပေါ် အတိုင်းအတာ တော်တော်များများ လက်ဝါးကြီး အုပ်ထားနိုင်မှုကို ထပ်မံ၍ အင်အားတောင့်တင်းစေရန် ရည်ရွယ်ပါသလား။

တရုတ်နိုင်ငံ၏ မဟာမိတ် UWSA ၏ နိုင်ငံရေးအဖွဲ့ ဖြစ်သော ဝပြည် သွေးစည်းညီညွတ်ရေးပါတီ (UWSP) က စက်တင်ဘာလ ၉ရက်နေ့တွင် ၎င်း၏ စစ်ခေါင်းဆောင်များနှင့် အုပ်ချုပ်ရေးမှူးများကို (ခရစ်ယာန်) သာသနာပြုအဖွဲ့များ မည်သို့ ဆောင်ရွက်နေသည်၊ သူတို့၏ ရည်ရွယ်ချက်များက မည်သို့ရှိသည် ဆိုသည်တို့ကို ဖော်ထုတ်ရန် ညွှန်ကြားသည့် ကြေညာချက်တစောင် ထုတ်ပြန်ခဲ့ပြီးနောက်တွင် ထိုကဲ့သို့သော မှန်းဆမှုများ ပေါ်ထွက်လာခဲ့သည်။

Asia Times မှ ရရှိလေ့လာခဲ့ရသည့် တရုတ်ဘာသာဖြင့် ထုတ်ပြန်ထားသည့် ကြေညာချက်တွင် သာသာပြုလုပ်ငန်းများကို အထောက်အကူပေးသည့် ဒေသခံအုပ်ချုပ်ရေး ကေဒါမှန်သမျှကို အပြစ်ပေးရန်၊ ခရစ်ယာန် ဘုရားကျောင်းသစ်များ တည်ဆောင်ခြင်းကို တားမြစ်ရန်နှင့် ရှိနှင့်ပြီးသော ဘုရားကျောင်းများမှ အလုပ်သမားများနှင့် ဘုန်းတော်ကြီးများသည် ဒေသခံများသာဖြစ်ရန် လိုအပ်ပြီး နိုင်ငံခြားသား မဖြစ်စေရန် ဖော်ပြထားသည်။

ဝတောင်ကုန်း ဧရိယာမှ ကျောင်းများတွင် ဘာသာရေးနှင့် ပတ်သက်၍ သင်ကြားခြင်းကိုလည်း ကြေညာချက်တွင် တားမြစ် ပိတ်ပင်ထားသည်။ UWSP အမှုထမ်း၊ အရာထမ်း များသည် မည်သည့် ဘာသာရေး အဖွဲ့အစည်း၏ အဖွဲ့ဝင်မှ ဖြစ်ခွင့် မရှိတော့ပါ။

ကြေညာချက်တွင် ခရစ်ယာန် ဘာသာကို တရုတ်ဘာသာဖြင့် jidujiao ဟု သုံးစွဲထားရာ အဆိုပါ စကားလုံးသည် ပရိုတက် စတင့် (Protestant) နှင့် ဧဝံဂေလိ (evangelical) ခရစ်ယန်များကို ရည်ညွှန်းခြင်းဖြစ်ပြီး ရိုမန်ကက်သလစ်ကို ရည်ညွှန်း သုံးစွဲသည့် tianzhujiao ဆိုသည့် စကားလုံး မဟုတ်ပါ။

အလွန်ထူးခြားစွာ တိုက်ဆိုင်နေသည်မှာ ကြေညာချက်သည် အမေရိကန်နိုင်ငံ ကယ်ရိုလိုင်းနား မြောက်ပိုင်းပြည်နယ်တွင် အမြဲတမ်း နေထိုင်သူ ဖြစ်သည့် တရုတ်လူမျိုး သင်းအုပ်ဆရာ John Cao ဂျွန်ချောင်းကို တရုတ်-မြန်မာ နယ်စပ်ကို တရားမဝင် ဖြတ်ကျော်မှုဖြင့် မတ်လအတွင်းက တရုတ်နိုင်ငံတွင် ဖမ်းဆီးခဲ့ပြီးနောက်ပိုင်းတွင် ထွက်ပေါ်လာခဲ့ခြင်း ဖြစ်သည်။ ဇွန်လအတွင်းတွင် သူ့ကို လူဝင်မှု ကြီးကြပ်ရေးဆိုင်ရာ စွဲချက်များဖြင့် ထောင်ဒဏ် ၇ နှစ် ချမှတ်ခဲ့သည်။

တရားမဝင် ဖြတ်ကျော်မှုဖြင့် မတ်လအတွင်းက တရုတ်နိုင်ငံတွင် ဖမ်းဆီးခံရသော သင်းအုပ်ဆရာ ဂျွန်ချောင်း

အမေရိကန် အခြေစိုက် ဝက်ဆိုက်တခု ဖြစ်သည့် Christianity Today ၏ အဆိုအရ ဂျွန်ချောင်းသည် ဝတောင်ကုန်း ဒေသတွင် ကျောင်းသား ၂၀၀၀ ဝန်းကျင်အတွက် စာသင်ကျောင်း ၁၆ ကျောင်း တည်ဆောက်ရန် ကူညီပေးခဲ့သည်ဟု သိရသည်။ တရုတ်နိုင်ငံမှ ခရစ်ယာန် ဘာသာဝင်များ၏ အကူအညီဖြင့် ဂျွန်ချောင်းက ဒေသတွင်းမှ ဆင်းရဲနွမ်းပါးသူများ အတွက် တန်၁၀၀ ရှိသော အဝတ်အထည်နှင့် ထောက်ပံ့ရေး ပစ္စည်းများ ယူဆောင်လာနိုင်ခဲ့သည်ဟု သတင်းကဆိုသည်။

ဂျွန်ချောင်း၏ ဇနီးဖြစ်သူ Jamie Powell ဂျေမီပါဝဲလ်က သူ၏ ခင်ပွန်းသည် တရုတ်-မြန်မာ နယ်စပ်တလျှောက်တွင် ရှိသော ဝတောင်ကုန်းဒေသတွင် မြင်တွေ့ခဲ့ရသော ဆင်းရဲနွမ်းပါးမှုအတွက် ထိတ်လန့်တုန်လှုပ်ခဲ့ရသောကြောင့် ဆောင်ရွက်ခဲ့ခြင်း ဖြစ်သည်ဟု ပြောကြားခဲ့ကြောင်း အဆိုပါ ဝက်ဘ်ဆိုက်တွင် ဖော်ပြထားသည်။ အဝတ်မပါသော ကလေးငယ်များနှင့် ဝက်ခြံ နှင့် ကပ်နေသော စာသင်ခန်း ရှိသည့် ဖြစ်ကတတ်ဆန်း စာသင်ကျောင်းတခုကို သူမြင်တွေ့ခဲ့ရသည်။

ဒေသတွင်းမှ ကလေးငယ်များ သေဆုံးမှုနှုန်းက အလွန်ထူးကဲစွာ မြင့်တက်နေခဲ့ကြောင်းကိုလည်း သူ သတိထားမိခဲ့သည် ဟု ဆိုသည်။

ဂျေမီပါဝဲလ်က “ကျမတို့အတွက်ကတော့ ဂျွန်က သူ့ရဲ့ ယုံကြည်မှုကြောင့် လုပ်တဲ့ အလုပ်တွေကြောင့် ဖမ်းဆီးဖို့ အတွက် ထောင်ချောက်ဆင်ခံရတယ်ဆိုတာ ရှင်းနေပါတယ်။ နယ်စပ်ဖြတ်ကျော်ဖို့အတွက် ကူညီပေးတယ်လို့ စွပ်စွဲခံခဲ့ရ ပါတယ်။ အဲဒီစွဲချက်က လူကုန်ကူးတဲ့သူတွေကို စွဲချက်တင်ဖို့အတွက် အသုံးပြုလေ့ရှိပါတယ်” ဟု ပြောသည်။

တရုတ်နိုင်ငံမှ “House church” လှုပ်ရှားမှု (တရားဝင် အတည်ပြုထားပြီး တင်းကျပ်စွာ ထိန်းချုပ်ထားသည့် ဘုရား ကျောင်းများအစား ယုံကြည်ကိုးကွယ်သူများက နေအိမ်တွင် စုရုံးကြခြင်း) ၏ ထင်ရှားသော ပုံရိပ်တခု ဖြစ်သည့် ဂျွန်ချောင်း က ဝတောင်ကုန်းများတွင် ၂၀၁၃ ခုနှစ်တွင် စတင်လှုပ်ရှားခဲ့သည်။

“House church” အဖွဲ့ဝင်များကို တရုတ်နိုင်ငံတွင် ပြင်းထန်စွာ ဖိနှိပ်ထားသည့်အတွက် ဝတောင်ကုန်းများသို့ ခရီးမသွား မီကတည်းက ဂျွန်ချောင်းမှာ တရုတ် အာဏာပိုင်များ၏ စောင့်ကြည့်ခြင်း ခံနေခဲ့ရသည် ဆိုသည်မှာ ဖြစ်နိုင်သည်။

ထိုနေရာသို့ သူ မည်သို့ ရောက်ရှိသွားသည် ဆိုခြင်းက မသေချာပါ။ သို့သော်လည်း ဝတိုင်းရင်းသားများကြားတွင် လူနည်းစု ခရစ်ယာန် အသိုင်းအဝိုင်းငယ်တခု ရှိနေသည်ကို သူကြားသိခဲ့ပြီး သူတို့ကြားတွင် အလုပ်လုပ်ချင်ခဲ့ခြင်း ဖြစ်ဖွယ်ရာ ရှိပါသည်။

ဂျွန်ချောင်းက ပရဟိတ လုပ်သည့် ဘာသာရေးသမား တယောက်ထက် ပိုသည်ဟု ယုံကြည်ရန် အကြောင်းပြချက် မရှိပါ။ သို့သော်လည်း တရုတ်နှင့် UWSP တို့က ကိုးကွယ်ယုံကြည်မှုကို အခြေခံသည့် အဖွဲ့အစည်းများ ပေါ်ပေါက်လာခြင်းနှင့် လှုပ်ရှားမှုများကို ၎င်းတို့ အာဏာအတွက် စိန်ခေါ်မှုတခုအဖြစ် မြင်ကောင်း မြင်ကြပါလိမ့်မည်။

လွန်ခဲ့သော ရာစုနှစ်တခု ခန့်က အမေရိကန် ဧဝံဂေလိ သာသနာပြုအဖွဲ့များက ဝလူမျိုးအချို့ကို ခရစ်ယာန် ဘာသာဝင် အ ဖြစ်ပြောင်းလဲပေးခဲ့သည်။ ၁၉၇၀ အစောပိုင်းနှစ်များတွင် တရုတ်အစိုးရ ကျောထောက်နောက်ခံ ပေးထားသည့် ဗမာပြည် ကွန်မြူနစ်ပါတီ (ဗကပ) က ထိုဧရိယာကို သိမ်းပိုက်ခဲ့သည့် အချိန်က ဘုရားကျောင်းများ ရှိနေခဲ့သည်။

၂၀၁၂ ခုနှစ်တွင် တွေ့ရသော ခရစ်ယာန် ဘာသာဝင် ဝ တိုင်းရင်းသားများ

ဘာသာမဲ့များ ဖြစ်သော်လည်း ဗကပ က ခရစ်ယာန် ဘုရားကျောင်းများကို ဆက်လက်လုပ်ကိုင်ခွင့်ပေးခဲ့သည်။ သို့သော် ဘာသာရေးနှင့် ဆိုင်သည့် လုပ်ငန်း မည်သည့်အမျိုးအစားကိုမျှ ပါတီက အားပေးခြင်း မပြုခဲ့ပါ။ ဝတောင်ကုန်းများတွင် CPB ၏ ထိန်းချုပ်မှုက ပါတီ၏ တပ်ဖွဲ့များအတွင်းမှ ဝ လူမျိုး အရာရှိစစ်သည်များကြားတွင် တပ်တွင်းပုန်ကန်မှု ပေါ်ပေါက်ခဲ့သည့် ၁၉၈၉ ခုနှစ်အထိ ရှိခဲ့သည်။

တရုတ်နိုင်ငံ၏ ၁၉၆၀ နှင့် ၁၉၇၀ နှစ်များအတွင်းက ယဉ်ကျေးမှုတော်လှန်ရေး၏ အစဉ်အလာအများစုကို လက်ခံကျင့်သုံး ကြသည့် မော်စီတုန်းဝါဒီ ဗကပ ခေါင်းဆောင်များမှာ တရုတ်နိုင်ငံအတွင်းသို့ ထွက်ပြေးခဲ့ကြရပြီး တရုတ် အာဏာပိုင်များက သူတို့ကို နေအိမ်များနှင့် ထောက်ပံ့ကြေးများ ပံ့ပိုးပေးခဲ့ကြသည်။

တရုတ်နိုင်ငံ၏ ထောက်ပံ့မှုကို တချိန်က ကြီးမားစွာရရှိခဲ့သည့် ဗကပ၏ စစ်တပ်သည် တိုင်းရင်းသားလက်နက်ကိုင်အဖွဲ့ ၄ ဖွဲ့ အဖြစ် ပြိုကွဲသွားခဲ့ပြီး စစ်သည်အင်အား ၂၀၀၀၀ မှ ၃၀၀၀၀ အတွင်းရှိသည့် UWSA က အင်အား အတောင့်တင်းဆုံး အဖြစ် ပေါ်ထွက်လာသည်။

၁၉၈၀ နှစ်များ နှောင်းပိုင်းတွင် တရုတ်နိုင်ငံက နိုင်ငံခြားသို့ တော်လှန်ရေးတင်ပို့သည့် မူဝါဒမှ အိမ်နီးချင်းနိုင်ငံများနှင့် ကုန်သွယ်ရေးကို မြှင့်တင်သည့် မူဝါဒသို့ ကူးပြောင်းလာခဲ့သည်။ UWSA ခေါင်းဆောင်အများအပြားနှင့် သူတို့၏ လုပ်ဖော်ကိုင်ဖက်များမှာ တရားမဝင် မူးယစ်ဆေးကုန်သွယ်ခြင်း အပါအဝင် တရုတ်နှင့် ထိုင်းနိုင်ငံများနှင့် ကုန်သွယ်ခြင်းဖြင့် ချမ်းသာ ကြွယ်ဝလာခဲ့ကြသည်။

သို့သော်လည်း ထိုကဲ့သို့ အရင်းရှင်စနစ် အကျိုးစီးပွားများကို ရရှိခြင်းက အုပ်ချုပ်မှုနှင့် ပတ်သက်လာလျှင် ကွန်မြူနစ် အယူအဆဟောင်းများကို ပြောင်းလဲပေးနိုင်ခဲ့ခြင်း မရှိပါ။ UWSP ၏ စက်တင်ဘာလ ၆ ရက်နေ့က ကြေညာချက်ကို လေ့ လာခဲ့သော တရုတ်နိုင်ငံအရေး ကျွမ်းကျင်သူတဦးက စာသားက တရုတ် အစိုးရ အာဘော် အပြည့်အဝပင် ဖြစ်သည်ဟု ပြောသည်။

UWSA ထိန်းချုပ်နယ်မြေအတွင်းက ခရစ်ယာန်ဘုရားကျောင်း အချို့ (ရုပ်သံ – Ye Ming/Facebook)

ဝတောင်ကုန်းများတွင် နိုင်ငံခြား သာသနာပြုများနှင့် ပတ်သက်၍ သံသယထားရန် တရုတ်နိုင်ငံ၌ အကြောင်းများ ရှိနေ သည်။ အထူးသဖြင့် အမေရိကန်နှင့် အဆက်အသွယ်ရှိသော အဖွဲ့များ ဖြစ်သည်။ ၁၉၂၀ နှစ်များအတွင်းတွင် Vincent Young ဗင်းဆင့်ယန်း နှင့် အခြားသော အမေရိကန် သာသနာပြုအဖွဲ့များက ဝဘာသာစကားအတွက် လက်တင်စာလုံးများကို အခြေပြုသော စာရေးနည်းစနစ်တခုကို တီထွင်ခဲ့ကြပြီး ဓမ္မတေးစာအုပ်များနှင့် အခြားဘာသာရေး စာပေများအတွက် အသုံးပြုခဲ့ကြသည်။

တရုတ်စာပေမှ pinyin စနစ်၏ အသွင်အပြင် အများစုကို အသုံးချ၍ တရုတ်က ဒုတိယ အက္ခရာတခုကို တီထွင်ခဲ့သည့် ၁၉၅၀ နှစ်များအထိ နောက်ထပ် ဝစာပေ တခု မပေါ်ပေါက်ခဲ့ပါ။ ဒုတိယတခုကို တရုတ်နိုင်ငံတွင် အများဆုံး အသုံးပြုသော်လည်း သာသာနပြုများ ပြုလုပ်ပေးသွားသည့် အက္ခရာများကို မွမ်းမံပြင်ဆင်ထားသည့် ပုံစံတခုက မြန်မာနိုင်ငံမှ ဝ ဒေသတွင် စံသတ်မှတ်ချက် ဖြစ်နေဆဲ ဖြစ်သည်။

အားလုံးက ခရစ်ယာန် ဘာသာအတွင်းသို့ ပြောင်းလဲသွပ်သွင်းနိုင်ရေး ဖြစ်ကောင်းဖြစ်နိုင်သော်လည်း ဗင်းဆင့်ယန်းနှင့် ညီအစ်ကို တော်စပ်သော Harold ဟာရိုးလ်က ၁၉၅၀ နှစ်များအတွင်းတွင် အမေရိကန် ဗဟိုထောက်လှမ်းရေး အေဂျင်စီ(CIA) နှင့် စတင် ပတ်သက်ခဲ့သည်။ မြန်မာနှင့် အရှေ့တောင်အာရှတွင် ကွန်မြူနစ်ဝါဒ ပျံ့နှံ့လာမှုကို တားဆီးရေး ဖြစ်သည်။

CIA က ဘာသာရေးကို ကွန်မြူနစ်ဝါဒ ဆန့်ကျင်ရေးအတွက် အင်အားကောင်းသော လက်နက်တခုအဖြစ် မြင်ခဲ့သည်။ ထို့ကြောင့် သာသာနာပြု မိသားစုများကို သူတို့က ထောက်ပံ့လာခြင်းမှာ တိုက်ဆိုင်ခြင်းဟု ယူဆရန် ခက်ခဲ့ပါသည်။ မစ်ရှင်အဖွဲ့များက ဒေသခံ ဘာသာစကားများကိုလည်း ပြောတတ်ကြသည်။ ကွန်မြူနစ်ဝါဒ ထိုးဖောက်မှုကို ခုခံရန် အင်အား နည်းပါးသည်ဟု ယူဆရသည့် တောင်ပေါ်တိုင်းရင်းသား အသိုင်းအဝိုင်းများ၏ ယုံကြည်မှုကိုလည်း ရရှိကြသူများ ဖြစ်သည်။

ဟာရိုးလ်၏ သားများ ဖြစ်သည့် Bill ဘီလ် နှင့် Gordon Young ဂေါ်ဒန်ယန်းတို့ကလည်း မြန်မာ၊ ထိုင်းနှင့် လာအိုရှိ တောင်ပေါ် တိုင်းရင်းသားများကြားတွင် CIA အတွက် အလုပ်လုပ်ပေးသူများ ဖြစ်ခဲ့ကြသည်။

၁၉၈၉ ဗကပ တပ်တွင်းပုန်ကန်မှု နောက်ပိုင်းတွင် အမေရိကန် အထူးတပ်ဖွဲ့ အရာရှိဟောင်းတဦး ဖြစ်သည့် ခရစ် ယာန် ဘုန်းတော်ကြီး David Eubank ဒေးဗစ်ယူဘန့် ကလည်း ဝတောင်ကုန်းများတွင် ခရစ်ယန်ဘာသာ ပြန်လည်ထွန်းကားရေးအတွက် သွားရောက်ခဲ့သည်။ ဘာသာရေးနှင့် နွယ်သည့် အခြားသော လူမှုရေး လုပ်ငန်းများ လုပ်ကိုင်ခဲ့သည်။

သူ၏ လုပ်ဖော်ကိုင်ဖက်တဦး ဖြစ်ပြီး Ta Pluik တာ့ပလွတ် ဟု သိကြသည့် ဝတိုင်းရင်းသား ခရစ်ယန်ဘာသာဝင် စောလု Saw Lu က ဝတောင်ကုန်းများဆီသို့ အရင်ပြန်သွားခဲ့ပြီးနောက် မြန်မာနိုင်ငံ ရှမ်းပြည်နယ်မှ သံလွင်မြစ်၏ အခြားတဘက်တွင် ရှိသော လားရှိုး တွင် အခြေချခဲ့ပြီးနောက် အမေရိကန် မူးယစ်ဆေးဝါး တိုက်ဖျက်ရေးအဖွဲ့ ဖြစ်သည့် Drug Enforcement Administration (DEA) ၏ သတင်းပေးတဦး အဖြစ်တက်ကြွစွာ ဆောင်ရွက်ခဲ့သည်။

စောလူက UWSP တာဝန်ရှိသူ တဦးအဖြစ် ဆောင်ရွက်ခဲ့ပြီး ၁၉၉၅ ခုနှစ်တွင် ထုတ်ပယ်ခြင်းခံခဲ့ရသည်။ ဒေးဗစ်ယူဘန့် က ဝဒေသမှ ထွက်ခွာ၍ ထိုင်းနိုင်ငံသို့ သွားရောက်ကာ Free Burma Rangers ကို တည်ထောင်ခဲ့သည်။ Free Burma Rangers သည် ခရစ်ယန်ဘာသာဝင် တိုင်းရင်းသားလူမျိုးများ နေထိုင်သည့် အခြားသော လက်နက်ကိုင် အဖွဲ့များ ထိန်းချုပ်ရာ ဧရိယာများ အတွင်းသို့ ဆေးအဖွဲ့များ စေလွှတ်ပေးသည့် NGO တခု ဖြစ်ပါသည်။

UWSP ၏ လတ်တလော ကြေညာချက်တွင် ၁၉၈၉ ခုနှစ် မတိုင်မီ၊ ၁၉၉၂ ခုနှစ်နောက်ပိုင်းနှင့် ဝ အာဏာပိုင်များ၏ အတည်ပြုချက်ဖြင့် တည်ဆောက်သည့် ဘုရားကျောင်းများမှာ စည်းကမ်းသစ်များမှ ကင်းလွတ်ခွင့် ရှိကြောင်း ထင်ထင်ရှားရှား ဖော်ပြထားသည်။ ၁၉၈၉ မှာ တပ်တွင်း ပုန်ကန်မှု ပေါ်ပေါက်ခဲ့သည့် နှစ်ဖြစ်သည်။ ၁၉၉၀ နှစ်များ အစောပိုင်းတွင် UWSA က ထောင်နှင့် ချီသော ဝများကို တောင်ဘက် ထိုင်းနိုင်ငံ နယ်စပ်သို့ စေလွှတ်၍ ၎င်းတို့၏ အခြေချ ဧရိယာသစ် တခုကို ထူထောင်ခဲ့သည်။

အဆိုပါ ဧရိယာမှ ဖယ်ရှားခြင်းခံရသူ အများစုမှာ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင် ရှမ်းတိုင်းရင်းသားများ ဖြစ်ကြသော်လည်း အနောက်တိုင်း ဘုရားကျောင်းများနှင့် အဆက်အသွယ်ရှိသည့် ခရစ်ယန် ဘာသာဝင် လားဟူ တိုင်းရင်းသားများလည်း ထိုဒေသတွင်းတွင် နေထိုင်ကြသည်။ အမိန့်က အနောက်တိုင်းနှင့် အဆက်အသွယ်ရှိသည်ဟု သံသယရှိသော ခရစ်ယာန် အသိုင်းအဝိုင်းများ ကို တိတိကျကျ ဦးတည်ဆန့်ကျင် ခြင်း ဖြစ်ကြောင်း ၁၉၈၉-၁၉၉၂ တွင်တည်ဆောက်သည့် ဘုရားကျောင်းများအတွက် ကင်းလွတ်ခွင့် က ဖော်ပြနေသည့် အသွင်ရှိပါသည်။

ဗင်းဆင့်ယန်းက CIA ဧဂျင့်တဦး ဘယ်တုန်းကမျှ မဟုတ်ခဲ့ပါ။ ဒေးဗစ်ယူဘန့် သည်လည်း အလွန်စူးစိုက် မြှုပ်နှံထားသည့် အကူအညီပေးရေး လုပ်သားတဦးထက် ပိုလွန်ကြောင်း ညွှန်ပြနေခြင်း မရှိပါ။ သို့သော်လည်း ယခင်နှင့် ဂျွန်ချောင်းကဲ့သို့သော ပိုမို၍ လတ်တလောဖြစ်သည့် သာသနာပြုများ ဝတောင်ကုန်းများတွင် ရှိနေခြင်းက တရုတ်နိုင်ငံ၏ လုံခြုံရေး အဖွဲ့အစည်းများကြားတွင် အချက်ပေးခေါင်းလောင်းများ မြည်ခဲ့သည့် အသွင်ရှိပါသည်။

တရုတ်နိုင်ငံက မြန်မာနိုင်ငံ၏ ငြိမ်းချမ်းရေးလုပ်ငန်းစဉ်အပေါ် သြဇာလွှမ်းမိုးရေး တိုက်ပွဲတွင် အနောက်တိုင်း NGO အများစုနှင့် အနောက်တိုင်းမှ အထောက်အပံ့ပေးထားသည့် အဖွဲ့အစည်းများကို ပရိယာယ်သုံး၍ အောင်မြင်စွာ အနိုင်ယူခဲ့ပြီး ဖြစ်သည်။ သို့သော်လည်း တရုတ်နိုင်ငံက ယခုအခါ ဘာသာရေး အဖွဲ့အစည်းများကို ပိုမို၍ အလားအလာရှိသည့် အနောက်တိုင်း ပြိုင်ဘက်များအဖြစ် မြင်နေသည်ဟု မြန်မာ့အရေး စောင့်ကြည့်သူများက ယူဆကြသည်။

မြန်မာနိုင်ငံမှ ခရစ်ယန် ဘာသာဝင် ကချင်တိုင်းရင်းသားများနှင့် အမေရိကန်မှ နှစ်ခြင်းဘုရားကျောင်းများကြားတွင် ခိုင်မာသောဆက်သွယ်မှုများ ရှိနေခြင်းကလည်း တရုတ်နိုင်ငံအတွက် စိတ်ပျက်စရာတခု ဖြစ်ခဲ့ပြီး ဖြစ်သည်။ ကချင်တိုင်းရင်းသားများက တရုတ်နိုင်ငံနယ်စပ်ဖြစ်သည့် မြန်မာနိုင်ငံ မြောက်ပိုင်း ဒေသတွင် မြန်မာ့တပ်မတော်နှင့် တိုက်ပွဲများဆင်နွဲနေသည်။

ကချင်လွတ်မြောက်ရေးတပ်မတော် (KIA) မှ ဗိုလ်ချုပ် ဂွန်မော်က ၂၀၁၄ ခုနှစ် ဧပြီလအတွင်းတွင် အမေရိကန် နိုင်ငံသို့ သွားရောက်ခဲ့ပြီး အမေရိကန် နိုင်ငံခြားရေးဌာနမှ တာဝန်ရှိသူများနှင့် တွေ့ဆုံခဲ့သလို မေရီလန်း Maryland ရှိ နှစ်ခြင်းဘုရားကျောင်း တခုသို့လည်း သွားရောက်ခဲ့သည်။ ယခုအခါ KIA ကို တရုတ်ဈေးကွက်များမှ လက်နက်မဟုတ်သည့် ထောက်ပံ့ပစ္စည်းများ ရရှိရေးအတွက် အလဲအလှယ်အနေဖြင့် အနောက်တိုင်း NGO များ၊ နိုင်ငံခြား ဘုရားကျောင်းများနှင့် ဆက်သွယ်မှု ရပ်တန့်ရန် ဖိအားပေးနေသည့် တရုတ်လုံခြုံရေးဌာနများက အဆိုပါ ခရီးစဉ်ကို သတိမပြုမိဘဲ နေမည် မဟုတ်ပါ။

တရုတ်နိုင်ငံက အိမ်နီးချင်း ဝတောင်ကုန်းများတွင် အမေရိကန် သာသနာပြုများ ပေါ်ထွက်လာသည့် အခြေအနေမျိုးကို မလိုချင်သည်မှာ ထင်ရှားပါသည်။ ရိုဟင်ဂျာ မွတ်ဆလင် ၈၀၀၀၀၀ ခန့် ဘင်္ဂလားဒေ့ရှ် နိုင်ငံသို့ ထွက်ပြေးခဲ့ပြီး လူ့အခွင့်အရေး ချိုးဖောက်မှုသတင်းများ ပေါ်ထွက်လာခြင်းနှင့် အတူ မြန်မာနိုင်ငံနှင့် အနောက်တိုင်း၏ ဆက်ဆံရေးဆိုးရွား လာနေချိန်တွင် တရုတ်နိုင်ငံက အဆိုပါ အကျပ်အတည်းကို ပျောက်ဆုံးနေသည့် အစောပိုင်းက သြဇာလွှမ်းမိုးမှုများ ပြန်လည်ရရှိရေးအတွက် သံတမန်ရေးရာ အခွင့်အလမ်းတခု အဖြစ် ပြောင်းလဲခဲ့ပြီး ဖြစ်သည်။

အင်အားရှိနေသည့် အနေအထားမှနေ၍ တရုတ်အစိုးရက မြန်မာနိုင်ငံမှ အနောက်တိုင်း ထိုးဖောက် ဝင်ရောက်မှုကို စိုးရိမ်ခဲ့ရသည့် သမိုင်းကြောင်းရှိနေသည့် ၎င်းတို့ ထိန်းချုပ်ရာ ဒေသများသို့ ခရစ်ယာန် နှိပ်ကွပ်ရေး ပုံစံကို တင်ပို့ရန် စိတ်အား ထက်သန်နေသည့် အသွင်ရှိပါသည်။

( Asia Times ပါ Bertil Lintner ၏ Why China fears Myanmar’s Christians ကို ဘာသာပြန်ဆိုသည်။)

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Loading