ပလေတို (Plato) ဟာ ဂရိနဲ့ အနောက်တိုင်းအတွေးအခေါ် အထူးသဖြင့် နိုင်ငံရေးဒဿနိကဗေဒမှာ အထင်ရှားဆုံးပုဂ္ဂိုလ်တွေထဲက တဦးဖြစ်ပါတယ်။ သမ္မတနိုင်ငံ (Republic) လို ကျမ်းတွေဟာ အခုအချိန်အထိ နိုင်ငံရေးအတွေးအခေါ် စာသင်ခန်းတွေမှာ ဆွေးနွေးပို့ချနေရဆဲ ကျမ်းတွေဖြစ်ပါတယ်။
ဒီလို အုတ်မြစ်ချ အတွေးအခေါ်တွေ ထုတ်ပေးခဲ့တယ်ဆိုတဲ့ ပလေတိုဟာ သူ့အသက် ၄၀ ခန့်မှာ ဒီမိုကရေစီ အစောဆုံးထွန်းကားပါတယ်ဆိုတဲ့ ဂရိမြို့ပြတွေထဲကမှ ထူးထူးခြားခြား အာဏာရှင်ဆန်ဆန် အုပ်ချုပ်တယ်၊ မင်းဆိုးမင်းညစ်တဦး ဖြစ်တယ်ဆိုပြီး နာမည်ကြီးတဲ့ ဘုရင် ဒိုင်အိုနီးဆပ် (Dionysus) အုပ်ချုပ်တဲ့ ဆီရာကျုစ်မြို့ (Syracuse) ကို သွားရောက်ခဲ့ပါတယ်။
ဆီရာကျုစ်မြို့ (Syracuse) ကို ပလေတို သွားရောက်ရတဲ့ အကြောင်းအရင်းကတော့ ဆီရာကျုစ်ဘုရင် ဒိုင်အိုနီဆပ်ကို ဒဿနပညာရှင် ဘုရင်တပါး (Philosopher King) အဖြစ် ပုံသွင်းဖို့ လမ်းညွှန်သွန်သင်ဖို့ပဲ ဖြစ်ပါတယ်။ ပညာတတ် အထူးသဖြင့် ဒဿနိကဗေဒကို တတ်ကျွမ်းတဲ့ ပညာရှင်ဘုရင်တပါး အုပ်ချုပ်တာဟာ ဗရမ်းဗတာဆန်တဲ့ ဒီမိုကရေစီစနစ်ထက် ပိုကောင်းလိမ့်မယ်ဆိုပြီး ပလေတိုအနေနဲ့ ယုံကြည်ထားပါတယ်။
သွားရောက်ရတဲ့ အကြောင်းအရင်းကတော့ ဆီရာကျုစ်ဘုရင် ဒိုင်အိုနီဆပ်ကို ပလေတိုအလိုကျ ဒဿနပညာရှင် ဘုရင်တပါး (Philosopher King) အဖြစ် ပုံသွင်းဖို့ လမ်းညွှန်သွန်သင်ဖို့ပဲ ဖြစ်ပါတယ်။ ပညာတတ် အထူးသဖြင့် ဒဿနိကဗေဒကို တတ်ကျွမ်းတဲ့ ပညာရှင်ဘုရင်တပါး အုပ်ချုပ်တာဟာ ဗရမ်းဗတာဆန်တဲ့ ဒီမိုကရေစီစနစ်ထက် ပိုကောင်းလိမ့်မယ်ဆိုပြီး ပလေတိုအနေနဲ့ ယုံကြည်ထားပါတယ်။
ဒါပေမဲ့ အာဏာရှင် မင်းဆိုးမင်းညစ် ဒိုင်အိုနီဆပ် လက်အောက်မှာ အကြံပေးဝင်လုပ်တဲ့ ပလေတိုတယောက် ထင်ရာစိုင်း အုပ်ချုပ်တာတွေ၊ အနိုင်ကျင့်တာတွေကို ဘယ်လိုမှ ထိန်းချုပ်မရ၊ သူကြံဆတဲ့အတိုင်း ဆရာလုပ်မရဘဲ ဒိုင်အိုနီဆပ်နဲ့ ပြဿနာတွေတက်ပြီး အေသင်မြို့ကို ပြန်ပြေးရပါတော့တယ်။
သမိုင်းတလျှောက်မှာ ဒီလို မင်းဆိုးမင်းညစ်တွေ၊ အာဏာရှင်တွေကို ဆရာလုပ်ဖို့ ကြိုးစားတဲ့လူတွေ အများကြီးရှိခဲ့ပါတယ်။ လက်တွေ့မှာတော့ သူတို့ ဆရာလုပ်ဖို့ကြိုးစားတဲ့ မင်းဆိုးမင်းညစ်တွေရဲ့ အမျှော်အမြင်နည်းမှုတွေ၊ လူမဆန်အောင် ရက်စက်မှုတွေကြောင့် ဒီလိုမင်းဆရာတွေကိုယ်တိုင် ပြန်ပြေးရင် ပြေးရ၊ မပြေးရရင်လည်း သူတို့ကိုယ်တိုင် ဖိနှိပ်သူအကြီးစားတွေ ဖြစ်သွားကြပါတယ်။
ပလေတိုရဲ့ဥပမာကို အကြောင်းပြုပြီး အာဏာရှင်တွေ၊ မင်းဆိုးမင်းညစ်တွေကို အကြံပေးဖို့၊ မင်းဆရာလုပ်ဖို့ ကြိုးစားတဲ့လူတွေကို “ဆီရာကျူစ်မြို့ကို သွားတဲ့လူတွေ”၊ အာဏာရှင်နဲ့ပေါင်းပြီးမှ ထွက်ပြေးရတဲ့ မင်းဆရာတွေကို “ဆီရာကျုစ်မြို့ပြန်တွေ” ဆိုပြီး သမုတ်ကြ၊ လှောင်ပြောင်ကြလေ့ ရှိပါတယ်။
အနီးဆုံးဖြစ်တဲ့ ၂၀ ရာစု ဒဿနိက အတွေးအခေါ်သမိုင်းမှာတင်ပဲ ဂျာမန်ဒဿနပညာရှင် မာတင် ဟိုင်းဒက်ဂါး (Martin Heidegger) ကို ဒီလို ဆီရာကျုစ်မြို့ပြန်တဦးအဖြစ် သမုတ်ကြပါတယ်။
ဂျာမန်ဒဿနပညာရှင် မာတင် ဟိုင်းဒက်ဂါးဟာ နာဇီပါတီမှာ တင်းပြည့်ပါတီဝင်တဦး ဖြစ်ခဲ့ပြီးတော့ သူ့ရဲ့လုပ်ဖော်ကိုင်ဖက်ဟောင်းတွေနဲ့ တပည့်များစွာ အသက်ဘေးခြိမ်းခြောက်မှုတွေကြောင့် စွန့်ခွာထွက်ပြေးရတဲ့ နာဇီဂျာမနီလက်အောက်မှာ ဖရီးဘာ့ဂ် (Freiburg) တက္ကသိုလ် ပါမောက္ခချုပ်တာဝန် ထမ်းဆောင်ခဲ့ပါတယ်။
ဂျူးမုန်းတီးရေးဝါဒီတဦးဖြစ်သူပီပီ နာဇီအစိုးရကို သူတတ်ကျွမ်းတဲ့ ဒဿနိကဗေဒနဲ့ သိဒ္ဓိတင်ပေးဖို့ရာ ကြိုးစားပါတော့တယ်။ ဒါပေမဲ့ နောက်ဆုံးမှာ သူကိုယ်တိုင် နာဇီတွေနဲ့ ခွာပြဲပြီးနောက် ပါမောက္ခချုပ်ရာထူးက နုတ်ထွက်ခဲ့ရသလို စစ်အပြီးမှာလည်း နာဇီဝါဒီနောက်လိုက်တဦးအဖြစ် ရှုတ်ချခံရပါတယ်။ ဟိုင်းဒက်ဂါးကို နာဇီတွေနဲ့ပေါင်းလို့ “ဆီရာကျုစ်မြို့ပြန်” အဖြစ် နောက်ပိုင်း သမိုင်းနဲ့ ဒဿနိကဗေဒ ပညာရှင်တွေက လှောင်ပြောင်လေ့ရှိပါတယ်။
ဒီလို ဆီရာကျုစ်မြို့ပြန်တွေနဲ့ ဆီရာကျုစ်က မပြန်နိုင်တော့တဲ့လူတွေ မြန်မာ့နိုင်ငံရေး သမိုင်းတလျှောက်မှာ အများအပြား ရှိခဲ့ပါတယ်။ မြန်မာ့ဆိုရှယ်လစ်လမ်းစဉ်နဲ့ပါတီကို ထောက်ခံရာမှာ “ခွေးကတက်ကပင် ပါရလျှင် ပါရပါစေ” ဆိုတဲ့ စာရေးဆရာ၊ ပညာရှင်တွေ အမြောက်အမြား ရှိခဲ့ပါတယ်။ တကယ်လည်း လမ်းစဉ်ပါတီကြီးကို အလုပ်အကျွေးပြုခဲ့ကြပါတယ်။
ဒီလို ဆီရာကျုစ်မြို့ပြန်တွေနဲ့ ဆီရာကျုစ်က မပြန်နိုင်တော့တဲ့လူတွေ မြန်မာ့နိုင်ငံရေး သမိုင်းတလျှောက်မှာ အများအပြား ရှိခဲ့ပါတယ်။ မြန်မာ့ဆိုရှယ်လစ်လမ်းစဉ်နဲ့ပါတီကို ထောက်ခံရာမှာ “ခွေးကတက်ကပင် ပါရလျှင် ပါရပါစေ” ဆိုတဲ့ စာရေးဆရာ၊ ပညာရှင်တွေ အမြောက်အမြား ရှိခဲ့ပါတယ်။ တကယ်လည်း လမ်းစဉ်ပါတီကြီးကို အလုပ်အကျွေးပြုခဲ့ကြပါတယ်။
မြန်မာ့နိုင်ငံရေးမှာ ချောတိုင်တက်ချင်တဲ့ မင်းဆရာတွေနဲ့ မြန်မာ့ငြိမ်းချမ်းရေး ဖြစ်စဉ်ကြီးအတွက် ကြယ်စင်စုအသင်း “dream team” ကြီးဖွဲ့ပြီး ကြိုးစားသွားတဲ့ မင်းဆရာတွေ လွန်ခဲ့တဲ့ ၂၀၁၀ ပြည့်လွန်နှစ်တွေအတွင်းမှာ ပေါ်ထွန်းခဲ့ပါတယ်။
နေရာမပေးလို့ ငြူစူစောင်းမြောင်းတဲ့ မင်းဆရာဖြစ်ချင်သူတွေနဲ့ အာဏာစွန့်သွားတဲ့ ဗိုလ်ချုပ်ကြီးတွေအကြောင်း တခမ်းတနားနဲ့ သမိုင်းစာအုပ်ရေးသွားတဲ့ မင်းဆရာဟောင်းများလည်း ရှိကြပါတယ်။ ဒီမင်းဆရာတွေ အကုန်နီးပါးဟာ အာဏာရှင်နဲ့ပေါင်း၊ ဖိနှိပ်သူအလိုကျပြောပြီး ဆီရာကျုစ်ကနေ မပြန်နိုင်ခဲ့တဲ့လူတွေပဲ ဖြစ်ပါတယ်။
လက်ရှိအချိန်မှာလည်း ချောတိုင်ကို ဆက်တက်စေချင်နေသေးတဲ့ မင်းဆရာလက်သစ်တွေ ရှိနေပါသေးတယ်။ ဖိနှိပ်သူအလိုကျ စကားတွေပြောနေတဲ့၊ ဖြားယောင်းဖို့ကြိုးစားနေတဲ့ မင်းဆရာဖြစ်လိုသူ၊ ဆီရာကျုစ်ကိုသွားဖို့ ကြိုးစားနေသူတွေ ရှိနေပါသေးတယ်။
လူထုရဲ့လိုလားချက်တွေကို မေ့ထားလို့ ငွေကြေး၊ သြဇာနဲ့ ထင်ပေါ်ကျော်ကြားလိုမှုကို အာသာငမ်းငမ်းတက်ပြီး ကျောက်ဆင်းတု ခေါင်းငြိမ့်သဘော လှည့်ပတ်ပြောဆိုနေတဲ့ ဒီမင်းဆရာတွေဟာ ရှေ့က မင်းဆရာများလိုပဲ ဆီရာကျုစ်ကို ပြန်လမ်းမဲ့ သွားကြဦးမယ့် လူများပဲ ဖြစ်ပါတယ်။ ဆီရာကျုစ်ကို သွားဖို့ကြိုးစားနေတဲ့ မင်းဆရာလောင်းတွေနဲ့ ဆီရာကျုစ်က မပြန်တော့မယ့် မင်းဆရာများကို အထူးဂရုစိုက်ဖို့လိုကြောင်း ပြောလိုပါတယ်ခင်ဗျား။
You may also like these stories:
ပြည်ထောင်စုတွေ ဖြေရလေ့ရှိတဲ့ စာမေးပွဲ
ဗမာတွေနဲ့ ကိုယ့်ကံကြမ္မာ ကိုယ်ဖန်တီးခွင့်
မြန်မာပြည်က သားသုံးသား အယူအဆ အရွေ့
စစ်ခေါင်းဆောင်များ၏ အကျွမ်းကျင်ဆုံး အလုပ်